Utvilad o frisk!!!

Idag mår jag jag toppen igen!



Har haft sovmorgon o sovit hela 9 timmar! Såååå skönt!
Har slarvat med sömnen i ett par veckor nu o "bara" sovit ca 6-7 timmar. O det straffar sig direkt, vilket nog var orsaken till att jag mådde skit igår!
Många tycker att 6-7 tim borde väl räcka.
Men inte för oss som tränar hårt o så många pass.

FAKTA SÖMN:

Under sömnen frisätts uppbyggande (anabola) hormoner som gör att återhämtningen blir så effektiv som möjligt. Det är ju under vila som dina muskler växer o återhämtar sig till nästa pass.
Även imminförsvaret stärks under nattsömnen vilket är himla viktigt så att vi inte blir sjuka o missar flera dagars träning.
Även ämnesomsättningen blir bättre genom att blodfetterna minskar o insulinet förbättras.
Man mår därför bättre efter en nattsömn som är av bra kvalite o tillräkligt lång efter just ditt behov.

Därför är sömnen väldigt viktig för oss som tränar hårt o vill
uppnå våra framtida mål!!!

Så skippa tv-tittandet o gå o lägg er 1 timme tidigare idag.
Så får du se om du mår bättre, känner dig mer utvilad o orkar mer på träningen imorgon!





SWEET DREAMS!



Kommentarer
Postat av: Nora

Då måste ju jag vara ett konstigt undantag med tanke att jag måste sova i 8h varje kväll för att känna mig pigg! Jag som tränar så hårt menar jag;D

2010-04-12 @ 15:02:19
URL: http://blacknblack.blogg.se/
Postat av: Nora

Just d!!! Lägg in receptet på bloggen:D

2010-04-12 @ 15:02:59
URL: http://blacknblack.blogg.se/
Postat av: Nina

Hej Pulla!

Receptet står vid komentarer under inlägget "uppe i ottan"

Kram

2010-04-17 @ 09:00:58
Postat av: Nina

Nora: du e inte konstig men ett undantag. Ha ha! Nä sömmnen är ju oxå individuell, alla e vi olikao har olika behov.

Kram ;)

2010-04-17 @ 09:03:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0