DROGER FÖR KROPPEN!

Endorfin är ett hormon som kroppen tillverkar själv och som lindra
smärta. Hormonet utsöndras bland annat vid skratt, stress, motion,
träning, förälskelse och vid akupunktur.
Endorfin anses ofta vara kroppens eget morfin, av den anledningen att
ämnena, precis som morfin, heroin och andra opiater, binder till
så kallade mu-receptorer.
Den kallas oxå för ett lyckohormon då en ger lyckokänslor
vid stimulering.

En studie har visat effekten av endorfin att:
45 minuter högintensiv löpning gav samma effekt
som 10 mg morfin!!!



Inte så konstigt att jag blir "hög", mår bra o beroende av träning!!!



Kommentarer
Postat av: CANDY A LA TRÄNINGSFREAK

Samma här, träning är lätt bästa sättet! Lövley!

2010-07-24 @ 19:42:30
URL: http://candydarling.shapemeup.se/
Postat av: Nina

Absolute! Mår alltid bra efter ett pass på gymmet! :)

2010-07-25 @ 11:26:10
Postat av: Chales

Se æven Dopamin.. vilket verkligen sætter sprætt på hjærnan.. kroppen ær fantastisk, och vem behøver droger nær det ræcker med att jogga eller æta god mat eller att ha.. før att må bra! På riktigt dessutom!

2010-07-25 @ 12:27:22
Postat av: Anonym

Me too!!! Är helt galet beroende av endorfiner =) jag får även klmaxpåslag av endorfiner när jag får mina ADHD-ryck! ;-P

2010-07-25 @ 13:21:24
Postat av: Nina

Chales: Du har helt rätt! Skit i att "dra en lina", kör ett hårt träningspass eller säng-gympa så får du samma känsla....;)



Visst e det härligt!

2010-07-29 @ 19:04:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0