Nu blir det skärpning...

på mitt proteinintag!!!
Efter dieten som slutade i aug har jag slarvat
med kosten då det gäller protein. Föråt mig på
proteindrinkar, kesella o keso så jag har knappt kunnat
äta det alls nu. Och eftersom jag inte kunnat äta det lätt-
tillgänliga råvarorna har jag slarvat särskillt vid mellanmålen
och kvällsmålen.
Men från o med nu blir det ändring på de!
Det finns ju annat protein än det jag förätit mig på och så
går det ju att göra olika varianter av råvarorna. Man behöver
ju inte sitta o äta kessella direkt ur burken utan man kan ju
hitta på något att blanda den med ;)

Bra proteinkällor:
ägg
mager kalkon/skinka/nötkött/fläskkött
5-10% nötfärs
räkor
kräftstjärtar
mini keso
lätt kesella
tonfisk
lax
makrill
sill
kyckling
quorn
kassler
nötter
5% ost


Utav dessa proteinkällor går det ju att göra
mängder med olika varianter av:


Omeletter
skaldjurs/tonfisk-röror
smoothis
warps
proteinpannkakor
nyttiga smörgåsar
sallader
wook
m.m

Varför är protein så viktigt då?
Jo, för att öka i muskelmassa behövs en positiv
proteinbalans över dygnet sett. Ju mer du tränar
desto mer muskelprotein bryter man ner o desto mer
måste man då äta. Detta för att muskelproteinsyntesen
ska vara större än muskelproteinnedbrytningen.

Så nu finns INGA ursäkter för mig.
Bara att andvända fantasin så finns det mängder av varianter...

Tjollahopp!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0