PÅ FÖRSTA SIDAN

i NorrköpingsTidningar hittar ni MIG :)

Och repotaget finns i Paus-delen:

Här kommer artikeln:

Med en vecka kvar till beräknad förlossning går Nina Wångenberg
till gymmet för att köra ett styrkepass.
– Jag och barnet mår bra av fysisk aktivitet, säger hon.
Det är svårt att tro att det bara är en vecka kvar på graviditeten när vi träffar Nina Wångenberg på gymmet där hon både tränar flera gånger i veckan och jobbar då och då. Hon går med lätta steg och sätter sig obehindrat på golvet i en aerobicssal för att berätta. Stepbrädorna som står framme får jag och fotograf Magnus låna för att sitta bekvämt.
– Jag har kört på som vanligt hela tiden, säger Nina.
Det betyder styrketräning fyra–fem gånger i veckan och konditionsträning en eller två. Att hon har en bebis i magen spelar ingen roll.
– Graviditet är ingen sjukdom. Jag lever som jag gjorde innan jag blev gravid. Känns allt bra så är det också bra.

Men hennes livsstil är kontroversiell. Hon har fått mycket kommentarer och frågor om träningen under hela graviditeten. Ska du verkligen träna? Och cykla till jobbet? Och bära de tunga kassarna från mataffären? Undringarna kommer både på gymmet, från omgivningen och från läsare på hennes blogg. Men hon har hela tiden känt att träningen får henne att må bra.
Även om Nina aldrig låter bli att träna anpassar hon rörelserna efter den nya kroppsformen.
– Man ska alltid lyssna på sin kropp. Jag kör styrketräning på 70 procent av vad jag brukar lyfta. I stället gör jag fler repetitioner.
När hon tränar kondition låter hon aldrig pulsen går över 160 slag i minuten. Annars är den ofta uppe på 180–190 slag. I sjunde månaden slutade hon jogga för att det började kännas som att knäna blev för hårt belastade. Nu cyklar hon eller kör trampmaskin för att behålla flåset.

Nina är mån om att ha en sund livsstil och tycker att det är konstigt att det väcker så mycket reaktioner.
– Man måste inte ligga i soffan och äta chips bara för att man är gravid. Det är helt emot min livsstil. Och uttrycket att äta för två vill jag bojkotta. Det är viktigt att äta näringsriktigt, men man behöver inte så mycket mer mat än vanligt. Man ska gå ner de där kilona sen också. Jag väljer ofta bort de onyttiga sakerna och tänker på vad som är bäst för mig och mitt barn, säger hon.
– Men är man på ett kalas och inte tar en bulle utan en frukt blir det ett väldigt ståhej.
Varför tror du att dina val väcker så mycket reaktioner?
– Jag tror att det är okunskap. Många tror att träning är dåligt, men till och med barnmorskan säger att det är bra, att jag inte ska begränsa mig i vardagen utan leva som vanligt.
Känner du aldrig att vill ligga som en strandad gravidval i soffan?
– Jo, ibland. Jag har också haft gravidtrötthet, men jag har alltid gett träningen en chans. Blir jag inte piggare av en promenad eller ett pass på gymmet efter fem minuter har jag bestämt mig för att gå hem. Men varje gång har jag blivit piggare och kört. För mig funkar det så när adrenalinet kommer igång.
Nina tror även att det är den flitiga träningen som gjort att hon orkat jobba in i det sista, trots att arbetspassen i klädbutiken ofta innebär att hon står upp nio timmar per dag.
De allra sista veckorna är hon ledig för att ladda inför förlossningen. Men det handlar inte om att vila sig i form.
– Jag blir rastlös om jag är hemma och bara väntar. Jag tränar på förmiddagarna och varvar ner på kvällarna.

Ninas motto för hälsosam gravidträning:
  • Träna för att bibehålla din fysiska form, inte förbättra den.
  • Lyssna på din kropp! Känns allt bra då är det också bra. Får du ont eller känner obehag så fortsätt inte med det du håller på med utan hitta andra alternativ.
  • Styrketräna på ungefär 70 procent av din tidigare kapacitet.
  • Vid konditionsträning ska pulsen inte överstiga 160 slag/minut.
  • Ät mer näringsrik mat än vanligt, inte så mycket större mängd mat.
/Emilie Wallsten


Kommentarer
Postat av: Åsa Mattsson

Hej Nina,

bra att du är så vältränad och har bra kondition. Det behövs inför den kommande prestationen du snart kommer att utföra. Lycka till. /Åsa

2011-06-18 @ 10:17:34
Postat av: puman

Mycket trevlig artikel=) Bra att sånt här kommer fram...just att DET INTE ÄR FARLIGT ATT TRÄNA när man är gravis. Jag menar...graviditet är ju ingen sjukdom.



Må så gott! Kraam

2011-06-18 @ 10:21:34
URL: http://enpumastankar.blogg.se/
Postat av: Nora

Hej Pulla!!!

Vilken sann inpirationskälla du är:) Ha en bra helg så hörs vi snart! Kram

2011-06-18 @ 11:02:11
Postat av: Linnea

Finns bara en ska att säga! Du är en stjärna! tack gode gud att det finns sådanna som dig min vitamininjektion <3

2011-06-18 @ 13:26:50
Postat av: Angela

Hej Nina

Ville bara säga hur stolt jag blev när jag såg dig i NT.

Tummen upp för en skitbra intrevju och så ska du veta att du är jättevacker.

Tänker på dig och hoppas förlossningen går smidigt men det gör den säkert utan tvekan.

kram

2011-06-18 @ 18:00:49
URL: http://missangela.bloggplatsen.se
Postat av: Jenny F

Hej!

Har följt din blogg ett tag och därmed din graviditet. Underbart att se dig så pigg, välmående och rofylld.

Lyssna på kroppen, fortsätt leva som innan och njut är nog det bästa receptet eller hur?

Du är vacker med endast 1 stor ruta också =))

Må gott och nu är du/Ni snart där...Heja heja!

Mvh Jenny

2011-06-18 @ 20:54:51
URL: http://forell.nu
Postat av: när komer du på tv

2011-06-19 @ 10:35:16
Postat av: emelie

ska vara helt ärlig, är CHOCKAD att det är sån big deal att du tränar när du är gravid? du är fantastisk och skitsnygg, tror det här barnet kommer må mycket bättre än soffliggarmammors-barn och jag tror att förlossningen kommer gå jättebra eftersom du är vältränad och har flåset!



du låter så vettig i artikeln, kanonjobb :)

2011-06-19 @ 11:51:52
URL: http://emeliemiche.blogg.se/
Postat av: Nina

Åsa: Tack! Ja, det värsta träningspasset e ju kvar att göra ;)Men jag e laddad o redo så nu vill jag att hon ska titta ut :)

2011-06-19 @ 17:11:34
URL: http://ninatraining.blogg.se/
Postat av: Nina

Puman: kul att se dig härromdagen, men synd att inte eran gullunge var med. Ja, det e konstigt att så många behandlar mig som om det vore farligt att göra det ena med det andra. Men jag mår toppen o har i princip gjort ALLT som jag brukar göra. Kram på dig

2011-06-19 @ 17:14:51
URL: http://ninatraining.blogg.se/
Postat av: Nina

Nora: Tack pulla!!! Jag e riktigt imponerad att du har börjat att springa. Go girl! Kram



Linnea: Du e mitt uppåtchack då jag känner mig trött o inte vill ut o springa!!! ;) DU e grym!

2011-06-19 @ 17:18:42
URL: http://ninatraining.blogg.se/
Postat av: Nina

Angela: Hej kusin! Tack snälla du! Ja, nu e det bara sista delen kvar sedan kommer lill-bruttan till oss. Hoppas allt e bra med er. Kram



Jenny: men hej på dig! Det var några år sen man såg dig! TACK SNÄLA för dina komplimaner :)Var inne på din blogg o såg dina supersöta ungar :) Fasiken vad tiden går. Trodde du bara hade en liten kotte. Men det var ju som sagt några år sedan du gick med magen för första gången, då jag såg dig senast ;)Hoppas allt e bra med dig. Ha det så bra!



Anonym: Nääää, tv blir det nog aldrig! Inte med min östgötadialekt ;) Hej hopp



Emelie: TACK SÖTA DU! Ja, att så många tror att det e farligt att röra på sig som gravid trodde jag INTE att det skulle vara! Men som sagt mår både jag o lill-bruttan bra av träning o bra kost. Hoppas att fler förstår att man inte behöver ligga i soffan o äta onyttigt efter denna artikel. Ha det så jätte bra! Ciao

2011-06-19 @ 17:33:02
URL: http://ninatraining.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0