PIGG o GLAD IGEN

efter ett styrkepass i gymet på Nordic club
o 45 min på trampmaskin!
Läsning under tiden medans svetten rann:

Magen blev en perfekt flaskhållare ;)

Nu e jag fullproppad med energi och det har
slutat att regna. Tjooohoooo!!!
Ni undrar säker hur man kan bli så pigg av
träning...?
Som jag sagt tidigare så producerar kroppen
bla hormonerna: Dopamin, Serotonin o Enorfiner vid träning
som är "må bra hormoner". Dessa påverkar oss genom bla:

-humöret så man blir glad, nöjd och lugn
-motverkar depressioner
-minskar stress och ångest
-smärtstillande
-stimulerar motoriken
-hejdar fysisk och känslomässig smärta
-stärker immunförsvaret
-höjer koncentrationen och inlärningsförmågan
-är aktivitetsstimulerande.

-förbättrar läkningen av vävnader
-bra för tarmarnas funktion
-bra för blodkärlen
-sänker blodtrycket
-du känner dig full av energi
-ditt behov av hungerkänslor och sömn kan tyckas minska

Ja, nu kanske ni förstår varför jag blev så
pigg o glad!

Och det är därför inte så konstigt att läkare
idag skriver ut recept på motion/träning
vid bl.a stress, depressioner, högtblodtryck,
diabetes m.m. istället för piller.
Hej hopp

Kommentarer
Postat av: Anonym

Ser jobbigt ut det där.. imonerande! Intressant NT artikel förresten..

//Dan

2011-06-20 @ 11:14:47
Postat av: Nina

Dan: Det är jobbigt men på ett roligt o uppiggande sätt ;)Kul att du läste artikeln o att du tyckte om den. Ha det så bra! :)

2011-06-20 @ 22:31:41
URL: http://ninatraining.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0