Ny träningsmetod!

Denna vecka har jag börjat träna till
en ny träningsmetod. Tobbe läste om den
i bla Body o tänkte att den var värd att testas.
Alltid roligt att hitta nya sätt att träna på.

Vad går den ut på då?
Jo den bygger på teorin om att det endast är de sista
repetitionerna i varje set som bygger, detta p.g.a. att
man under dessa repetitioner har störst aktivering av
flest muskelfibrer.

Hur funkar det i praktiken då?
Man väljer en vikt man orkar ca 10 repetitioner på.
Sedan kör man till teknisk failure.
(D.v.s. tills man måste börja fuska för att få upp vikten)
Lägger ifrån sig vikten och vilar ca 15 sekunder.
Sedan kör man till teknisk failure igen,
eftersom man fortfarande är trött sedan föregående omgång
orkar man kanske bara 4 eller 5 reps denna omgång.
Sedan vilar man ca 15 sekunder till, för att sedan
köra en sista omgång där man kanske orkar 3-4 st.

Det var ETT set!!

Sedan kan man med fördel byta övning helt eller
helt enkelt fortsätta med samma övning ett par set till
innan man byter muskerlgrupp.

Detta är en träningsmetod som är väldigt tidseffektiv och
jag kan utan att stressa "bränna av" två muskelgrupper
på 20-30 minuter och vara HELT slut.

Har provat denna metod hela veckan o jag tycker
den funkar utmärkt. Det känns att man
verkligen "suger ut" all kraft i varje muskelgrupp.
Och eftersom man får en härlig mjölksyra så kan
jag lova att man får en skön träningsvärk ;)

Men jag tror fortfarande på min tidigare åsikt att
tung träning, med ca 4-6 reps, bygger mest!
Men det är alltid kul att prova nya saker för att
hålla motivationen uppe. Och ibland är det
skönt att släppa fokus på att "bara" bygga och
istället träna för att det är skönt o roligt! :)

Try it!

Tjollahopp!

Kommentarer
Postat av: polla

Waoo! det ska jag prova! men hur många sett per muskelgrupp ligger du på då? kraaaam

2010-12-21 @ 22:51:34
Postat av: Chales Ingvar

Ny och Ny.. Provade detta 2004 då en kamrat visade mig, han hade utbildat på detta sätt på 80-talet, funkar kanon..råstyrkan ökar fort. Men man måste verkligen sköta vilan. kombinera med bara bas övn i perioder samt crossfit och slagsmål.. så blir du grym.. Behöver jag nämna intervall konditions träning också? hahaha God jul Nina Hälsa mannen.

//chales

2010-12-22 @ 20:16:50
Postat av: Nina

Polla: Du behöver bara köra ca 5-6 set per muskel då du kör "skiten" ur dom!!! Förstod att det tog dig flera timmar på gymmet om du körde 12 set per muskel! :)Behöver ju inte köra mer än 6 set per små muskel o 8-10 set per stor muskel om du kör vanligt heller!

Ses!



C: Denna hade jag inte provat eller hört talas om. Har bara kört dropp set o super set innan ibland. Det är ju inte den bästa metoden för att bygga men jäkligt skön då man får massa mjölksyra av 20-25 reps :). 5-6 reps bygger ju bäst! Kondition skippar jag när jag vill bygga så det får bli till nästa deff istället ;) Ha det!

2010-12-25 @ 19:22:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0