MYT 2 = Forma en muskel

Som jag nämde tidigare kör jag hellre få
övningar och därmed fler set.
Jag tycker inte om att "hatta runt" bland många övningar
utan kan till o med bara köra en övning per muskel.
Men då kanske upp till 6-10 set på den övningen beroende
på storlek på muskeln. Ju större muskel, tex ben, så krävs det
mer antal set än tex armar som är en mindre muskel.
Det är ju skit samma om man kör olika övningar för alla
bicepsövningar tar ju på samma ställe = hela biceps.

Om man däremot tränar rygg finns det en klar fördel att använda
 sig av flera övningar.
Men detta för att ryggen består av flera muskler, stora som små.
Därför gör olika rörelser/övningar  att man kopplar in olika muskler i ryggen.
Men tittar vi på tex biceps som består av en muskel
så kan kan inte träna en speciell del av den, vilket många tror.
En del säger att en viss övning tar på "toppen" av biceps o
vissa andra på bredden. Men det e bullshit!!!
Man kan inte träna en del av muskeln pga av att
ALLA muskelfibrer kopplas in då du spänner den/tar i.
Man kan inte koppla in vissa fibrer eller mer av andra.

Formen på muskeln går inte att ändra på!
"Men vissa har ju smala o långa muskler och vissa har bulliga" tänker ni.
Ja men det beror på hur man e skapad. Vissa har
längre fästen till musklerna = kortare/bulligare muskler o
vissa har korta fästen så muskleln blir längre.
Så därför kan vi även döda myten att
man får stora/bulliga muskler av tung träning o
smala/slanka muskler av lätt träning med fler repetitioner!
ALLT BEROR PÅ HUR DINA MUSKELR ÄR SKAPADE
FRÅN BÖRJAN!
Så ni tjejer som jag hör prata om att ni tränar
med lätta vikter o fler repetioner för att få slanka muskler
kan stryka den teorin.

Så nu har jag dödat ännu en myt som
jag ofta hör på gymet! ;)

Ciao!

Kommentarer
Postat av: angelica

Jag lär mig alltid nåt nytt när jag läser din blogg, tack! :)

2010-11-04 @ 14:18:58
URL: http://angelicamariepatricia.blogg.se/
Postat av: Linnea

Åter igen, då har såååååå rätt =)) om inte annat så räcker det att bara titta på din kropp för att förstå att det ligger en sanning i vad du skriver =))

2010-11-04 @ 15:37:33
Postat av: Maria J

Du är klok som en gammal uggla, min vän!!;))) Kram på´re

2010-11-04 @ 18:26:06
Postat av: Nina

A: Vad bra att jag kan lära ut lite av mina kunskaper :)Ha det bäst bruttan!

L: ha ha titta inte på min kropp nu offseason!!!

M: Tack kära du ;)Kram

2010-11-04 @ 21:06:20
Postat av: angelica

Aa de va grymt gott! Haha ja du får göra de :) Jaa wippi wippi va kul de ska bli :D Kram

2010-11-05 @ 11:36:01
URL: http://angelicamariepatricia.blogg.se/
Postat av: Linnea

I like your body! it`s perfect =)

2010-11-05 @ 12:19:29
Postat av: Sara

Är det så med magen oxå? Att den bara är en enda muskel som tränas av samtliga magmaskiner/magövningar?? :)

2010-11-06 @ 09:59:28
Postat av: Nina

Det är samma sak med magmusklerna som är EN muskel. Det går inte att isolera övre/nedre delen av magmusklerna eftersom det inte går att spänna en del av en muskelfiber. Försök att bara spänna endast övre eller nedre delen av magen en gång...det går inte.

Så även här tränad hela magen i alla magövningar. Och sen e det genetik, muskelmassa o kroppsfett som avgör vilka rutor man kan se. Kram

2010-11-08 @ 21:39:23
Postat av: Nina

Jag pratar naturligtvis om den raka bukmuskeln. Den sneda är ju en muskel för sig ;)

2010-11-09 @ 09:34:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0