MYT 1 = Morgonpromenader

Påstående:
Man bränner mera fett om man går morgonpromenader
innan frukost!

Sanning
Att träna lågintensiv konditionsträning (tex promenader) före frukost
kan göra att du bränner lite extra fett. Detta beror på att ditt blodsocker
är lågt (små mängder kolhydrater i blodet) och kroppen använder då mest
fett som bränsle istället.
Men det är ingen JÄTTESTOR skillnad på denna fettförbränning jämfört
med att träna senare under dagen. Dessutom så kompenserar kroppen
med att bränna lite mindre fett och mer kolhydrater istället under resten
av dagen.
Alltså på ett dygn så blir det plus minus noll!!!
Därför spelar det ingen som helst roll om du går innan
frukost eller senare på dagen.


Men är du som jag; morgonpigg eller om morgonen är den tid på dagen
då du har mest tid och möjlighet att träna så är det ett jättebra tillfälle!

 



En annan sak är att oavsett tidpunkt eller status så blir både kalori- och
fettförbränning
högre
ju högre intensitet (vikt/tempo) träningen har.
Du förbränner ca dubbelt så mycket när du joggar än när du promenerar!

Därför kan du lika gärna träna medel/högintensivträning innan frukost

bara du tar aminosyror (protein) innan så du inte riskerar muskelnedbrytning!

Så nu vet ni!!!

Så inget mer snack om att man blir smalare av morgonpromenader

än promenader vid annan tidpunkt!....

 


Kommentarer
Postat av: Linnea

Du är sååååå rätt polla! hade facktiskt en föreläsning om detta i onsdags =) Krossa morgonmyten! men själv föredrar jag också att ta en rutt på morgonen =) men inte för ofta, jag blir så trött på em då. vet inte om det är blodsockret som protesterar? men ett intag av BCAA gör susen för musklerna =))

2010-10-17 @ 13:45:37
Postat av: Hanna

Hej! Sjysst blogg!! Undrar bara om det är ok att jogga innan frukost el behövs det proteiner då? Kan du rekommendera nån bra fettförbrännare som man kan ta innan PW el jogging??

2010-10-18 @ 20:16:00
Postat av: Nina

Linnea: jag blir bara så trött när kompisar går på tex Afttonbladets rubriker. Detta fick jag höra - "Faan jag försov mig o missade morgonpromenaden. Så det e väl ingen ide att jag går ikväll för då bränner man ju inget fett...Det har jag läst..."

Men men, det e inte så lätt. Det jag lärde mig i skolbänken gäller ju knappt heller. Nya forskningar gör att jag kan slänga hälften av mina böcker. Tur att Xtravaganza har DIG!!! DU är BÄST! Kram

2010-10-20 @ 21:39:48
URL: http://ninatraining.blogg.se/
Postat av: Nina

Hanna: allt beror självklart på omständigheterna, som med allt annat. Har du ätit en stor måltid innan läggdax så finns det energi kvar i muskulatuen o det är ingen fara. Men om du ligger på ett kaloriunderskott (vid deff/bantning) så kan det vara bra att ta aminosyror innan passet för att minimera muskelnedbrytning. Samma sak gäller om du ska springa en längre sträcka tex 1 mil eller mer. Aminosyror finns i tablettform eller i pulverform som blandas i vatten.

En bra fettförbrännare enligt mig är "Red amp stack" eller "Lean stack".

Kul att du tittade in o hoppas att jag gav dig svar på dina frågor. Kör hårt! Tjingeling

2010-10-20 @ 21:56:48
URL: http://ninatraining.blogg.se/
Postat av: Linnea

Håller med! det är många myter som behöver krossas! lika gäller den här `jag vill inte styrketräna för jag är rädd för att bli för stor` den är nästan bäst! hahahahaahah! eller den här `jag äter inget efter kl 18` PUCKO! hahahahaha ne, det är inte så lätt. Du är bäst! Träna Mån ;-P

2010-10-23 @ 17:28:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0