Varför är det bra att träna under graviditeten?

Att fortsätta med min träning även nu när jag är gravid är jättebra både
psykiskt och fysiskt, både för mig och bebisen.
Skulle jag helt plötsligt sluta att träna skulle jag må väldigt dåligt
både i kroppen och knoppen, enligt både mig och min barnmorska.
Träningen är lugnande och vitaliserande för både kropp och själ.
Experter är också ense om att barnet blir både friskare och gladare.
Graviditet är INGEN sjukdom utan du kan leva precis som du gjort innan!!!

Fördelar med träning:
Det finns en mängd fördelar med att fortsätta eller börja träna under graviditeten.
Till att börja med blir det lättare för dig att bära runt på den växande magen.
Graviditeten, värkarbete och de första månaderna efter förlossningen ställer stora
krav på kroppen och regelbunden motion ger dig högre energinivåer.
Ju bättre förberedd du är fysiskt, desto bättre kommer du att känna dig
och orka med din vardag.

Träning förbättrar hjärtats och lungornas kapacitet och sätter fart på blodcirkulationen. Vilket i sin tur minskar risk för svullna fötter, ben och åderbråck.

Musklerna stärks, vilket bidrar till att du orkar behålla en bra hållning under längre tid och i viss mån minska problem med balansen. Även risken med ryggproblem minskar.

 

Regelbunden träning hjälper dig att förebygga graviditetsdiabetes genom att bidra till förbättrad blodsockerreglering. Det blir lättare att undvika överflödig viktuppgång, samtidigt som matsmältningsbesvär, muskelvärk och kramp lindras. Fysisk aktivitet frigör dessutom ämnen i hjärnan, som dopamin, serotonin och endorfiner. De bidrar till att lindra humörsvängningar, stresskänslor och skapa en positiv livssyn.

Forskning har visat att vältränade kvinnor lättare orkar med förlossningen och återhämtar sig snabbare efteråt. De kommer fortare i form igen och har mer kraft att ägna sig år det nyfödda barnet. Andra studier har även visat att regelbunden, lagom hård träning stärker immunförsvaret och det gäller även gravida, som lättare drabbas av luftvägsinfektioner(förkylningar) än vi andra.

Har du en helvetesgraviditet där du mår illa dygnet runt och är utmattad mest hela tiden! Försök att ta dig över tröskeln och vardagsmotionera. Lätt motion, som en promenad eller cykeltur i behaglig takt kan faktiskt lindra illamåendet. Frisk luft kan också kännas skönt.

Så fort jag känt mig sådär JÄTTE trött under graviditeten har jag gett mig ut på en powerwalk i friska luften. Därefter har jag blivit pigg och mått mycket bättre! Så att slänga sig på soffan är inte min metod mot trötthet.


Regelbunden träning under graviditet får även moderkakan att växa till bättre
.
Så att fostret får en ökad syre- och näringstillförsel. Det gynnar givetvis barnets utveckling.

Jag skulle kunna göra listan med de positiva effekterna
väldigt väldigt lååååååååång. Men jag känner att det får
räcka så här. Men som sagt finns det BARA fördelar enligt mig,
så länge du har en normal graviditet.

Det man ska tänka på är att man inte ska uppnå några träningsmål utan
att du ska bibehålla din prestationsförmåga och inte förbättra den.
Så därför har jag inte tränat till max på lååååånga vägar i gymet utan oftast lyft med lättare vikter.
Likadant i joggingspåret. Det går absolut INTE snabbt, men jag kommer framåt iallafall ;)
Både läkare och barnmoskor rekomenderar att man rör på sig
minst 30 min

varje dag för att du och din bebis ska må bra.

Jag säger som min barnmoska:
Känns det bra, så är det förmodligen bra också!
Detta är mitt motto under min graviditet.

Så lyssna på din kropp och fortsätt görra ALLT du gjorde
innan du fick "en bulle i ugnen" OM det känns bra.


Hej hopp!

Kommentarer
Postat av: Elin

Intressant och bra skrivet. Det är mkt bra att veta.

2011-04-16 @ 12:23:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0