D-vitamin

Ut i solen o sug åt er D-vitamin från solen!

Vaför då? Jo för att det är bra för:
skelettbildningen, nervsystemet, reglerar kalkbalansen i skelett och tänder, motverkar karies. Bra för hud och hår, benskörhet och behövs för upptagandet av kalcium och fosfor. Förbättrar även upptaget av mineraler. D-vitamin anses även vara bra för fettförbränningen då det hjälper kroppen att ta upp kalcium.
Det sistnämda är från osäkra källor o väldigt marginellt om något!
Även bra för immunförsvaret, motverkar förkylning, influensa, trötthet och depression. Bra mot muskelsvaghet, motverkar hjärt-kärlsjukdomar, inflammationer, diabetes, reumatism, akne, eksem och psoriasis, mot förstoppning och närsynthet. Anses kunna hämma tumörtillväxt (bl.a. tjocktarmscancer) och utvecklande av MS (multipel skleros), därtill minska risken för diabetes.

Ja, listan är lång :)
Men vad fasiken är D-vitamin för något då?
Jo det är en fettlösligt vitamin. Vitamin D bildas i huden vid solbestrålning, 15 - 30 min om dagen täcker dagsbehovet under sommarhalvåret.
Finns även i fet fisk och ägg. Mindre mängd i svamp, mjölkprodukter och berikade margariner. Lättmjölken är även berikad med D-vitamin.
Eftersom maten innehåller rellativt lite D-vitamin än vad vi
får i oss från solen så har många i Sverige brist på denna vitamin.
Särskilt under höst o vinter då vi knappt ser den gula bollen på himlen.
Så många experter rekomenderar en semester till soligare breddgrader under vinterhalvåret för att lagra D-vitamin.
Ett kostillskott i form av D-vitamin rekomenderar jag själv under detta halvår.
Själv köpte jag mina tabletter från Proteinbutiken i vintras
för endast 129 kr:


En tablett om dagen gjorde iallafall mig piggare!
:)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0