HÅLLER INTE ALLTID MED

vad som skrivs i träningstidningar m.m.
Denna gång var det ett svar på en fråga om hur
man ska utvecka musklernamassan på axlarna för
att få bättre resultat.
Svaret i tidningen var då att man skulle variera sin träning
med övningar, reps, set, intensitet o periodisering. Annars
skulle musklerna vänja sig vid en given belastning.
Här skulle man "chocka" musklerna genom att variera sig.
Jag håller inte alls med här!
Det är ju precis det vi vill!
Hur anpassar o vänjer sig kroppen
av belastning? Jo, genom muskeltillväxt.
Skulle musklerna aldrig vänja sig vid belastning skulle
aldrig musklerna utvecklas.
Min åsikt är oxå att muskeln omöjligt kan känna om man
tex håller i ett handtag, hantel eller kör i maskin. Du kan omöjligt
"CHOCKA" muskeln genom detta, i synerhet inte i
gångjärnsleder då vinkeln är den samma.
(gångjärnsled finns i armbågen o knät =
kan endast böja åt ett hål) )

Musklerna kopplar in samma muskelfibrer i muskeln oavsett
vilken övning
du kör.
Man kan inte koppla in bara vissa fibrer i en muskel genom att
tro att man kan träna tex toppen på biceps.
Kontararherar du biceps så kopplas hela muskeln in!

JAG ser tvärtom en fördel av att köra samma övningar
eftersom nervbanorna "lär sig" rörelse-
mönstret" så att du därmed kan utvinna större kraft
vid kontration.
Klarar du av att lyfta tyngre vikter måste musklerna
svara med tillväxt. Alltså ökad muskelmassa.

Men detta är ju MIN åsikt utifrån den foskning och
fakta som jag har läst och som JAG tycker låter logiskt!!!
Så jag säger INTE att JAG har rätt, utan bara hur jag
tror att det är.
Så nu vet ni vad jag tycker :)


Kommentarer
Postat av: malin

Jag håller helt med dig vad det gäller att muskeln inte vet om det är hantel eller maskin motståndet kommer ifrån. Men med tanke på att axelleden kan göra så pass många rörelser bör det ändå vara passande att då också beslasta axelns alla rörelsemönster för att utveckla muskelmassa? Eller har jag fel? Jag är med och förstår din förklaring, tänkte bara om det var det som var tanken med axelträningen att variera och få med alla rörelser och olikheten med muskler med färre ledrörelser. Hoppas du förstår vad jag menar. Vill lära mig mer :)

2011-05-04 @ 21:45:15
Postat av: Linnea

Jag håller FULLT med dig! det där är ren bullshit! hur tusan skulle en muskel kunna vänja sig vid en övning? men där emot vid en vikt. men om man kör samma övning och successivt ökar DÅ chockas muskeln och börjar utvecklas! kram få dig!

2011-05-05 @ 22:54:24
Postat av: Nina

Linnea: Definitivt, progression är ju det som bygger muskler, kör man hela tiden på samma vikt och gör lika många kommer ju inte kroppen känna något behov av att växa :)



Malin: Du har helt rätt i att man bör dela upp axlarna, press övningar tränar ju först och främst framsidan av axlarna medans lyft åt sidan tränar mellersta (yttre) delen av axeln o.s.v. (detta är ju i princip 2 olika muskler, bara att vi människor väljer att kalla deltoideus pars anterior och deltoideus pars medialis för "axlar") det jag menar är att många påstår att du behöver köra olika övningar (som tränar samma del av en muskel) för att kroppen på något sätt skulle "vänja sig" vid den övningen och inte längre svara med muskeltillväxt på den stimulansen (cyklister har enorma lårmuskler trots enformigt rörelsemönster). Det är det jag anser vara fel och inte bara fel utan jag anser att det är precis tvärtom, som jag beskrev i inlägget.



Tror att vi tänker likadant Malin, ibland har man bara olika sätt att skriva saker, haha :)

Hej hopp!

2011-05-06 @ 16:49:27
Postat av: Linnea

Polla! Du har aldrig funderat på att bli PT på heltid? Du är som en uppslagsbok!

2011-05-12 @ 18:03:05
Postat av: Nina

Linnea: nääääää det skulle jag aldrig klara. Måste ju kunna så himla mycket utantill. Men lite mer jobb innom området skulle vara roligt. Vi får se vad framtiden säger :) Kram

2011-05-12 @ 20:49:33

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0